GermanGames Logo (21K)

Zicke Zacke Entenkacke


Zicke Zacke Entenkacke (43K) (Andefræs – udvidelse til Hønsefræs)

Udvidelsen til Hønsefræs (Zicke Zacke Huhnerkacke) hedder Zicke Zacke Entenkacke. Spillet er lavet af Klaus Zoch ligesom det originale spil, og er udgivet i 2000. Denne udvidelse giver mulighed for dels at spille med 5 og 6 spillere.

Spillet indeholder Regler, 2 ænder, 2 halefjer og 6 fugleklatter. De 6 fugleklatter svarer til fuglenes farver, således at hver spiller har en fugleklat!

Ligesom i det almindelige Hønsefræs fordeles spillerne med et lige stort antal felter imellem sig ved spillet begyndelse. Ved fem spillere er dette ikke muligt, og den yngste spiller tilkendes en fordel ved at være et felt nærmere ved spilleren foran. Når spillerne er placeret tømmer fuglene deres maver, det vil sige både høns og ænder lægger en klat på feltet bag sig.

Grundideen er den samme som i Hønsefræs. For at rykke sig et felt fremad må en spiller vende den brik inde i midten, som svarer til det næste felt i rækken (Se beskrivelsen af Hønsefræs).

Det nye i Andefræs er naturligvis fugleklatterne. Det gælder om at hoppe over fugleklatterne. Ligger der en fugleklat på feltet foran en, skal man hoppe over den ved at vende en brik, der svarer til det næste ledige felt. Lykkes dette ikke, ja så får man skidt på fødderne. Man stiller sig altså på det felt, hvor fugleklatten ligger og giver sine halefjer til ejermanden af fugleklatten. Ejeren af fugleklatten tager nu sin fugleklat midlertidigt ud af spillet.

Zicke Zacke Entenkacke 01 (16K) Når en fugl bliver overhalet taber den en fugleklat af ren skræk. Den spiller, som bliver overhalet, må lægge sin fugleklat på et hvilket som helst ledigt felt. Er klatten allerede i spil bliver den liggende.

En høne eller and kan ligesom i Hønsefræs hoppe over flere fugle. I Andefræs kan en spiller hoppe over både flere fugle og fugleklatter på vejen til det næste ledige felt. Hvis en fugl lykkes i at hoppe over får fuglen alle halefjer undervejs. De høner og ænder, som får taget deres fjer må lægge en fugleklat. Hvis det ikke lykkes at hoppe over, så falder den uheldige fugl lige ned i en fugleklat, HVIS det næste felt er en fugleklat. Hvis feltet umiddelbart foran den derimod er en anden fugl, ja, så blev halepragten reddet – for en stund i hvert fald!

Hvis der er fire spillere eller mindre slutter spillet, når alle de andre spilleres haler er væk. Hvis der er fem eller seks spillere slutter spillet, når en spiller har fire fjer i gumpen, og får en til, som ikke kan placeres. Altså fem halefjer i alt, hvis der er mere end fire spillere.


Links:

Engelske regler

Tilbage til forside (2K)